tisdag 17 december 2013

Sin egen lyckas smed?

Uttrycket säger att var och en är sin egen lyckas smed.
Är det så, håller du med?

Jag gör det. Idag. 
Men tro mig, jag har definitivt inte alltid tänkt så. Har i många år varit expert på att klaga på min egen situation, utan att göra något åt det. 
För det går ju inte att ändra på min vardag och verklighet. 
- Jag måste jobba för att få pengarna, fastän jag egentligen mår illa varje morgon när jag stiger in genom dörren till min arbetsplats. 
- Jag måste acceptera situationen och stanna kvar i en relation som inte är bra för mig. Vad skulle släkten annars tycka?
- Jag måste hålla hus och hem städat och fint jämt och ständigt, tänk om nån råkar titta in och jag har ett par tidningar på bordet och ett par smutsiga strumpor på en stol.

Eller måste jag?

Nej. Och åter nej.
Det finns alltid alternativ. Alltid.

Visst, vissa saker kan man inte styra över (helt). Tänker främst då på sjukdomar.
Det kan drabba vem som helst av oss och ingenting kan ändra på den saken. Men man har trots allt kvar sin egen inställning och attityd till det svåra, det kan man jobba med. Och hålla siktet inställt på att ta sig ur det jobbiga, fokusera framåt och uppåt. Att man sen har nån dag ibland när man verkligen tycker livet är skit, det är inte farligt, så länge man tar sig upp igen.

Jag har ställt mig själv frågan om jag är nöjd med livet. Jag har också ställt frågan tidigare här på bloggen. Diskuterar det ganska ofta med mina vänner. Det finns säkert en och annan som tycker jag kunde sluta med mitt är-du-inte-nöjd-med-din-situation-gör-nåt-åt-det-tjafs.
Må så vara. Jag tänker fortsätta i alla fall! 


6 kommentarer:

Anonym sa...

Så är det nog!Och inte blir det för mycket så länge min lycka inte är på bekostnad av nån annans lycka! Det är en hårfin balansgång det är frågan om...Har sett flera fall där den egna lyckan hamnat i främsta rummet och blivit nästan egoistisk! Intressant ämne hursomhelst :)

Lena sa...

Balansgång ja!
Så länge man hålls "på rätt sida" tror jag också man så mycket lättare kan bidra med lycka åt andra när man själv har det bra.

Ninette sa...

Håller med! och till och med då när det är jobbigt och det inte finns alternativ så finns det ändå oftast alternativ - att bestämma hur man känner om en sak, om det bara går.

Lena sa...

Precis!

Anonym sa...

Det där kan jag med prata om i det oändliga! Jag är så himla nöjd med dit jag själv har tagit mig, nu lever jag det liv jag alltid drömt om. ....
Kram
//bara anna

Lena sa...

Där sa du nåt viktigt, bara anna! "dit du själv har tagit dig"
För det ligger mycket arbete bakom det här med att bli lycklig och få leva det liv man vill - väldigt sällan kommer det av sig själv!

Jag kan tänka mig vi har en hel del att prata om, den dagen vi slår oss ner vid kaffebordet, du och jag!